W dniach 2-5 grudnia 2013 roku w Zakopanem odbyła się XVII Międzynarodowa Konferencja Naukowa TransComp 2013 (Komputerowe systemy wspomagania nauki, przemysłu i transportu).
Konferencja została zorganizowana przez Wydział Transportu i Elektrotechniki Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu oraz Komitet Transportu Polskiej Akademii Nauk. Patronat nad konferencją objął JM Rektor Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego prof. dr hab. inż. Zbigniew Łukasik.
Aktualności
-
Międzynarodowe Seminarium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2014
W dniach 3-4 kwietnia 2014 roku na Politechnice Gdańskiej odbyła się dziesiąta, jubileuszowa edycja seminarium GAMBIT. Tegoroczne seminarium miało inną niż dotychczas formułę – pierwszego dnia odbyła się Otwarta Sesja Plenarna, zaś drugiego dnia - po raz pierwszy - miały miejsce Warsztaty Naukowe.
Więcej… -
Program TV w TVP Warszawa 16.04.2013
16 kwietnia 2013 w programie TVP Warszawa "Dogonić Świat" realizowanym w Instytucie Transportu Samochodowego zaprezentowano m.in. symulator samochodu osobowego AS-1200 oraz SMI EyeTracking Glasses. Przedstawiono również wpływ natężenia znaków drogowych oraz przydrożnych reklam na kierowców uczestniczących w ruchu drogowym.
Więcej… -
XVII Międzynarodowa Konferencja Naukowa TransComp 2013
-
Auto Świat opublikował wyniki badań pilotażowych
W ramach badań pilotażowych, nasz kooperant - Intsytut Analizy Sensorycznej przeprowadził testy urządzenia do eyetrackingu - SMI Eyetracking Glasses. Wyniki tych testów zostały opisane w artykule podnoszącym temat zbyt dużej ilości reklam przy polskich drogach, opublikowanym w magazynie Auto Świat.
Więcej…
Online
Odwiedza nas 8 gości oraz 0 użytkowników.
Projekt EYEVID działa na rzecz opracowania narzędzi do badania infrastruktury drogowej w aspekcie bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD).
Wynikiem badań będzie opracowanie zestawu narzędzi do kompleksowej oceny bezpieczeństwa wynikającego z widoczności lub braku widoczności elementów kluczowych dla poprawnego i bezpiecznego prowadzenia pojazdów w sieci drogowej. Zestaw będzie miał budowę modułową i zawierał stanowiska do: kwalifikacji krytycznych odcinków drogi, do okulograficznych badań BRD w rzeczywistym ruchu drogowym i w warunkach symulacyjnych, oraz program do operacjonalizacji i opracowania wyników badań BRD.
Projekt jest dedykowany ścisłemu gronu odbiorców (inwestorzy sieci drogowej, audytorzy, jednostki samorządowe) i jest wykonywany przy ścisłej współpracy z tymi podmiotami. W ten sposób efekty realizacji projektu będą dostosowane do potrzeb użytkowników. Wraz z odpowiednią metodologią ich zastosowania będą stanowiły innowacyjny zestaw produktów na rynku Unii Europejskiej, gdzie stosuje się jedynie oceny eksperckie.
![]() |
Projekt EYEVID jest dofinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Programu Badań Stosowanych. | ![]() |
Głównym argumentem za stosowaniem oceny i audytu BRD na drogach jest ich relatywnie niski koszt, zarówno w stosunku do wysokich korzyści (przede wszystkim społecznych i ekonomicznych) jakie ze sobą niesie ich stosowanie, jak również w stosunku do kosztów budowy samej drogi. Według oceny Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego koszt jednego wypadku drogowego w Polsce sięga średnio około 1 mln złotych. Poprawa bezpieczeństwa na drogach poprzez stosowanie regularnych audytów BRD powinna umożliwić znaczące obniżenie liczby ofiar śmiertelnych i rannych oraz obniżyć koszty społeczne i ekonomiczne, poprzez wskazanie odcinków dróg o dużym potencjale w zakresie możliwości poprawy stanu BRD.
Niniejszy projekt jest ukierunkowany na wytworzenie i weryfikację narzędzi do przeprowadzania obiektywnych audytów BRD dla dróg istniejących i planowanych, leżących nie tylko w transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, ale również pozostałych dróg – „niższych” klas. Projekt zakłada wykorzystanie do oceny i audytów BRD nowoczesnych narzędzi informatycznych i biometrycznych w tym przede wszystkim techniki okulograficznej i wysokiej klasy symulatorów jazdy. Nowoczesne urządzenia okulograficzne umożliwiają definiowanie dynamicznych stref zainteresowania obserwatora, dostosowanych pod względem wielkości i położenia do zmieniającego się otoczenia kierowcy.
Ogólne cele projektu to wytworzenie zestawu narzędzi służących do przeprowadzania badań infrastruktury i otoczenia drogi. Zestaw ten, wykorzystując nowoczesne technologie inżynieryjne i informatyczne, usystematyzuje wykonywanie audytów BRD oraz umożliwi automatyzację procesu opracowania danych pozyskanych w badaniach szczegółowych. Opracowane narzędzia inżynieryjne i metodyka ich wykorzystania udostępnią unikatowe możliwości opisu i ewaluacji inżynieryjnych rozwiązań komunikacyjnych, a w procesie badań szczegółowych, zobiektywizują otrzymywane wyniki i znacząco ograniczą czynnik błędu ludzkiego w dziedzinie badań bezpieczeństwa.